Entri kali ini untuk memenuhi permintaan rakan-rakan
dan murid. Lama betul pakcik tak menulis, almaklumlah cuti sekolah, sibuk
dengan kenduri sana-sini. Ramai yang
bertanya tentang langkah-langkah untuk menghasilkan seni cetakan timbul. Jadi
pakcik terpanggil untuk mewakafkan sekelumit
ilmu berdasar sedikit pengetahuan dan pengalaman menghasilkan cetakan
semasa berguru dengan sifu Ponirin Amin.
Seni cetakan
timbulan merupakan kaedah cetakan tradisional paling tua, dianggarkan bermula
sejak lebih 5000 tahun lampau. Seni cetakan awal ditemui di China, muncul pada abad ke 7 masihi, mereka
gunakan blok kayu untuk hasilkan cetakan kitab keagamaan dan yang paling tua
ditemui dalam piramid .
Cetakan timbul boleh dibuat menggunakan blok kayu, blok
lino atau kolagraf. Di Maalaysia teknik cetakan digunakan dalam penghasilan
batik tradisional iaitu batik cap, menggunakan blok kayu dan logam . Tujuan kita mencetak ialah untuk mendapatkan imej yang sama berulang kali. Diringkaskan
cerita mari kita bincangkan proses catakan langkah demi langkah.
Langkah 1 :
Menyediakan alat serta bahan
Bahan utama ialah kepingan lino dan dakwat cetakan.
Kepingan lino ada bermacam kualiti, yang paling bagus adalah kepingan lino
buatan German dijual dengan harga sekitar RM35 sekeping yang berukuran 1X1
kaki. Ada kepingan lino buatan China yang dijual dengan harga lebih murah iaitu
sekitar RM 11 hingg RM 15 untuk saiz yang sama. Dakwat cetakan pula dijual
dalam bentuk tiub kecil (RM 6.50), bekas ½ kilo (RM30) dan Tin 1 kg (RM55).
Kedua-dua bahan ini agak sukar didapati disini,
selalunya pakcik oder dari Kak Tie Ketereh, nah
ini no hp beliau 0179603324. Kebanyakan rakan guru telahpun mengenali
dia. Ehh!! iklan percuma lah pulak.
Peralatan lain yang diperlukan ialah pisau ukir,
roller, pisau palit, kepingan kaca, registration block, turpentine dan
pastinya….. kertas.
Untuk menghasilkan seni sudah pasti memerlukan imej. Dalam konteks
cetakan kita akan menyediakan imej secara terbalik, contohnya sekiranya kita
ingin memasukkan teks sebagai imej cetakan maka kita perlu sediakan design
dengan tulisan terbalik. Rujuk gambar dibawah
untuk lebih jelas. Pakcik memilih gambar tikus dan labu untuk
demonstrasi kali ini. Buat beberapa cadangan komposisi dan pilih satu yang
paling berkenan dihati (atau paling senang dibuat).
Langlah 3 : Memindahkan imej keatas blok / kepingan
lino
Bagi mereka yang sudahdah pro, boleh terus ukir imej pada
kepingan lino. Tapi itu tentunya sukar, pakcik pun tak pernah buat macam tu.
Pilihan kedua ialah menampal design tersebut diatas
kepingan lino dan ukir mengikut imejnya. Ini pun masalah juga, kalau satu warna
memang boleh, tapi untuk cetakan berwarna-warni cara ini tidak sesuai, malah
proses mengukir keluar imej juga menjadi sukar kerana lapisan kertas atas
permukaan lino akan koyak rabak semasa proses mengukir.
Jadi pakcik cadangkan pilihan terakhir iaitu lukis
imej negative atas permukaan lino menggunakan pen marker berdakwat kekal.
Kenapa dakwat kekal?? ,,,,,,supaya imej pada blok tidak tertanggal semasa
proses mencetak berulang kali. Terpulang samada mahu lukis secara freehand atau
trace dengan kertas karbon.
Ini imej yang dilukis dengan marker pen diatas kepingan lino. Mungkin ada yang bertanya kenapa kepingan lino pakcik berwarna hijau. Sebenarnya ini eksperimen, pakcik guna cutting matt..... alaaah benda yang orang buat lapik untuk memotong kertas tu. Tauke Art Jaya Machang yang minta pakcik cuba bahan ini... Iklan percuma lagi. Cutting matt boleh digunakan cuma mungkin lebih baik kepingan lino.Dan gambar diatas sebenarnya yang telah siap diukir lapisan pertama, yang belum diukir pakcik terlupa snap. Korang guna imaginasi sendiri lah.
Ini imej yang dilukis dengan marker pen diatas kepingan lino. Mungkin ada yang bertanya kenapa kepingan lino pakcik berwarna hijau. Sebenarnya ini eksperimen, pakcik guna cutting matt..... alaaah benda yang orang buat lapik untuk memotong kertas tu. Tauke Art Jaya Machang yang minta pakcik cuba bahan ini... Iklan percuma lagi. Cutting matt boleh digunakan cuma mungkin lebih baik kepingan lino.Dan gambar diatas sebenarnya yang telah siap diukir lapisan pertama, yang belum diukir pakcik terlupa snap. Korang guna imaginasi sendiri lah.
Langkah 4 : Menngukir keluar imej
Proses mengukir imej
dilakukan menggunakan pisau ukir. Ukir keluar mengikut urutan warna yang
dirancang. Warna cerah akan dicetak lebih dahulu jadi bahagian tersebut diukir
keluar dahulu, diikuti warna yang semakin gelap dan diakhiri dengan warna
paling gelap atau hitam.
Nah!!! Ukior! Ukior!!
Langkah 5 : Menyediakan
registration block
Registration block
adalah tempat untuk kita letakkan blok cetakan untuk proses cetak keatas
kertas. Kegunaannya ialah supaya imej tidak lari bila dicetak kali kedua dan seterusnya. Dua paku
dibahagaian atas akan memastikan kertas berada ditempat yang sama apabila dicetak.
Rujuk gambar supaya lebih jelas.
Potong mountingboard dan tampal atas plywood atau mountingboard besar,
buat sarang ikut saiz kepingan lino
Langkah 6 : Menyediakan
dakwat
Dakwat cetak dilepa
diatas permukaan kaca menggunakan pisau palit sehingga lembut dan tidak
berketul. Gelek dengan roller sehingga rata dan nipis, kemudian gelekkan roller
keatas blok lino untuk meratakan dakwat cetak. Sedia untuk mencetak.
Langkah 7 : Proses mencetak
Letakkan kepingan lino
dalam registration block dengan berhati-hati. Letakkan kertas pada lubang paku,
dan lepas kan kertas supaya terhampar diatas kepingan lino. Gosok dengan sudu
atau sudip kayu, tapi Pakcik lebih selesa guna upih pinang untuk menggosok
cetakan. Setelah diyakini dakwat telah melekat barulah kertas diangkat dengan
cermat. Keringkan ditempat teduh selama 1 hingga 3 hari atau sehingga dakwat
kering.
Imej yang siap dicetak warna pertama
Langkah 8 : Membersihkan
dakwat
Bersihkan dakwat pada
permukaan kaca, roller, kepingan lino
dan pisau palit menggunakan turpentine. Lapkan dengan kertas surat
khabar dan kain sehingga semua kesan dakwat hilang. Sedia untuk proses mengukir
untuk cetakan warna kedua. Rasanya langkah ini tak perlu gambar.
Langkah 9 : Proses mengukir
untuk cetakan warna kedua
Ukir keluar semua
bahagian yang akan dibiarkan dengan warna kuning dari cetakan pertama. Lihat
gambar untuk lebih jelas.
Setelah diukir keluar kali kedua : tinggal bahagian yang akan dicetak hitam sahaja
Langkah 10 : Ulang cetak
dengan warna kedua
Untuk cetakan kali
ini, pakcik Cuma menggunakan dua warna, jadi warna kedua ialah warna hitam.
Lihat gambar langkah-demi langkah.
Gelek dakwat
Roll pada blok, letak dalam registration block
Letak kertas yang telah dicetak warna pertama
Gosok dengan upih
Angkat balik kertas
Sidai ditempat teduh
Sudah masuk Asar...... nanti pakcik sambung kemudian
9:27 pm,, ok sambung lagi. Proses mencetak diatas mengambil masa selama 5 hari. Walaupun cuma dua warna, prosesnya tetap makan masa terutamanya proses menjana idea, mengukir, mencetak dan pengeringan dakwat sangat perlahan.
Sekitar bengkel cetakan di SMK Kubang Kerian
Ops..... Stop dulu nanti sambung
7:46am..... Sambung lagi. Pakcik kagum dengan cikgu dan pelajar SMK KK kerana mereka begitu komited dalam belajar. Pn Mas ratna menganjurkan bengkel cetakan semasa cuti sekolah. Pelajar dijemput melalui fb sahaja dan semua hadir.