Followers

Monday, January 11, 2016

Selamat tahun baru 2016

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk meneruskan usaha menggilap potensi anak didik.
Aktiviti pertama tahun ini ialah melukis "doodle", sebagai sesi pemanas badan. Maksud doodle? Korang google sendiri lah...

Thursday, November 5, 2015

Latihan 3

Latihan seterusya soalan struktur.(adaptasi dari soalan percubaan negeri terengganu)
 
Srikandi, Jalaini Abu Hassan (Jai), 2011
acrylic and bitumen on canvas
54 x 54 in. (137 x 137 cm


3. a)  Huraikan gabungan konteks tradisi dan moden dalam karya diatas.
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
                                                                                                            (6)


    b)  Terjemahkan   kandungan / makna yang cuba disampaikan oleh pengkarya
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
                                                                                                             (6)
Aaa,,, jawab! jawab!.... What?!!, skema?.... No,no,no,,, yang ini kena buat skema sendiri. Practice make perfect.

Wednesday, November 4, 2015

Latih tubi 2

Sambung lagi latihan, Soalan 2

Tembikar Sarawak
Credit to :
https://youngiban.files.wordpress.com/2012/11/sarawak1.jpg
2. Berdasarkan gambar di atas , bincangkan ciri-ciri seni tradisi dalam reka bentuk seramik tersebut.
____________________________________________________

Contoh skema:
Fakta 1- Tembikar tradisi peribumi dayak
Fakta 2- motif bercirikan tradisi iban/ dayak/ sarawak
Fakta 3- Motif berulangan, lembut, halus, teliti
Fakta 4- Motif dimiliki bersama oleh masyarakat, tiada pencipta khusus
Fakta 5- Motif berkait rapat alam semula jadi/ flora
fakta 6- Hasil seni menjadi simbol pengenalan etnik

.... Aaaa jawab, dalam bentuk esei ye.



SOALAN LATIH TUBI UNTUK ANAK-ANAK DIDIK

Dalam entri ini Cikgu sertakan solan latih tubi untuk anak-anak didik yang dikasihi.  Soalan bergambar serta cadangan skema. Sila tulis jawapan anak-anak dalam bentuk esei. Skema yang disertakan cuma cadangan cikgu sahaja, kita tidak tahu macam mana skema MPM yang sebenar. Idea lain yang diluar skema juga turut di terima, asalkan munasabah.

LATIHAN 1
Spectrum of life, leonid Afremov
Credit to afremov.com
 


Bincangkan   keunikan kesan visual berdasarkan karya dalam rajah diatas.
____________________________________________________________________
 
Contoh skema:  
Fakta1-Kelihatan basah, berair, hujan, selepas hujan, lembap
F2 – Warna ceria, gabungan warna panas/ warna sejuk
F3 – kesan sapuan berus kasar, kesan spektum cahaya lampu, suasana malam.
F4 -  seimbang, harmoni,
 
F5- pergerakan, riak air

..... Tunggu apa lagi, skema dah ada, tulis jawapan sekarang. Emel jawapan ke inbox cikgu.

Thursday, October 15, 2015

Cadangan Farewell banner (u/p : Puan Tan Chai Lian)

 
Design kain rentang untuk majlis selamat tinggal En Maxwell. Motif wau sobek sebagai simbol kebudayaan negeri kelantan. Eagle sebagai simbol Amerika. Apa-apa tambahan / perubahan masih boleh dibincangkan. Ruang kosong masih banyak.

Monday, October 5, 2015

Pameran seni visual 2015 ( sambungan)




















Pameran seni visual SMK Badak 2015

Terima kasih kepada semua pelawat yang datang ke galeri. Selamat menikmati hasil seni tampak dari anak didik SMK badak. Semoga pameran ini mampu meningkatkan tahap apresiasi seni visul dalam kalangan warga SMK Badak.

Terima kasih Tuan Pengetua

 

Orang besar ber empat

Tahniah semua

Pop Art Drawings
Tahniah Hamiz

 

 

 

Opps,,,, salah masuk

 

Ini sapa yang shoot? Blurr

 
 
 
Assemblaj
 
 
 
 
 

Tuesday, September 29, 2015

Jemputan ke majlis

Semua dijemput memeriahkan majlis perasmian pameran seni tampak seperti maklumat berikut


Thursday, September 3, 2015

Politik dan Perjuangan islam

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh. Salam eidul fitri buat semua pembaca. Terlebih dahulu pakcik memohon maaf kerana dalam suasana hari raya ini pakcik menulis isu yang agak berat. Menjengkelkan bagi sesetengan pihak iaitu isu POLITIK.
(Posting ini mula ditulis sekitar 25/7/15) 

Maaf, maaf, maaf. Ini adalah pandangan peribadi pakcik, dipengaruhi oleh suasana semasa, pengalaman hidup dan sedikit, sekelumit, serendah-rendah ilmu didada. Berkenaan politik dan perjuangan islam melalui saluran politik, bagaimana kita sebagai seorang muslim dapat menyubang dalam menegakkan ruh islam dalam sebuah negara demokrasi. Ini pandangan pakcik:

DEMOKRASI
Politik  dengan acuan demokrasi itu sendiri tidak begitu mesra  perjuangan Islam. Melalui sistem demokrasi kita dipaksa akur dengan keyakinan bahawa islam akan ditegakkan melalui jumlah undi yang banyak. Maka pejuang pro islam pun berlumba-lumba menggembling usaha untuk mengumpul undi melalui pelbagai cara. Keyakinan begini tanpa disedari telah merosakkan hati bahkan telah menyebabkan umat islam menjadi berpecah belah. Sebahagian umat islam mendakwa mereka lebih islam dari golongan islam yang lain. Golongan nasionalis dianggap begitu hampir dengan kekafiran sedangkan si nasionalis itu juga mempunyai kalimah syahadah dalam dada mereka. Diburukkan lagi dengan perkembangan teknologi komunikasi,  rangkaian media sosial begitu sukar dibendung menyebar kebencian, fitnah, maklumat palsu dan tidak sah.

 Kebanyakan usaha dilihat lebih bersifat menolak dan bukannya menarik dengan semangat ukhwah, kasih sayang sesama makhluk sepertimana yang dianjurkan islam. Senario sebegini bukan sahaja berlaku di Malaysia malah di seluruh dunia Islam. Mereka telah dipecah-pecahkan menjadi kumpulan yang kecil, berbeza pendapat dan sengketa berterusan.  Tidak dinafikan bahawa dalam sistem yang ada sekarang perlu ada parti yang memperjuangkan dasar-dasar yang selari dengan ajaran Islam untuk keharmonian ummah atau sekurang-kurangnya dapat mengimbangi kuasa sedia ada agar tidak terlalu asyik dalam zon selesa. Perjuangan haruslah membawa akhlak yang selari dengan ajaran murni islam. Tidak boleh terikut-ikut dengan cara perjuangan non islamik  "matlamat menghalalkan cara". Jawab segala isu dengan tenang, jangan cepat marah dan melatah.

 Merujuk sejarah kebangkitan Islam dizaman rasulullah dan zaman pemerintahan khalifah, Islam menang bukan kerana jumlah yang ramai bahkan para sahabat tidak langsung meletakkan keyakinan bahawa mereka kuat kerana ramai. Keyakinan mereka ialah Islam berjaya kerana bantuan Allah, rahmat Allah, belas kasihan Allah. Mereka berusaha menjaga amalan jemaah dan individu, menjaga akhlak serta mengamalkan sunnah bagi menarik rahmat Allah.  Mereka memenuhi masjid- masjid Allah, menghidupkan Al Quran dirumah-rumah dan menghidupkan majlis ilmu. Mereka kurang bercakap melainkan perkara-perkara bermanafaat, zikrullah lebih banyak membasahi lidah-lidah mereka. Fokus mereka ialah keredhaan Allah, Inilah usaha yang sebenarnya untuk memenangkan islam.

Melihat pada perkembangan semasa di seluruh dunia kita akan merasa kecewa dan berputus asa. Seolah-olah tidak mungkin umat islam dapat disatukan. Tidak mungkin umat islam dihormati. Tidak mungkin umat islam menjadi kuat dan disegani. Tidak mungkin islam dapat mencapai kegemilangan. Maka kita pun mengambil sikap biarlah, apa boleh buat, aku tidak berupaya menaganinya, bukan salah aku, dan pelbagai lagi fikiran negatif yang semakin melemahkan. Percayalah pemikiran begini adalah KARUT!. Sebab kita anggap kitalah yang mengawal segalanya. Adakah kita menyangka bahawa semua kekusutan dunia itu terlepas dari pengetahuan Allah. Tidak sama sekali, Allah lebih mengtahui, kita tidak tahu apa yang Allah tetapkan.Tiada ruang untuk berputus asa selagi kita mempercayai kewujudan Allah, tuhan sekalian alam.
Bukankah melalui pembelajaran tauhid kita telah yakin bahawa makhluk itu tidak berupaya apapun melainkan dengan izin Allah jua. Tiada yang mustahil bagi Allah. Tiada yang mustahil bagi Allah. Tiada yang mustahil bagi Allah.

DAKWAH
Mari kita mengkaji pemikiran para sahabat rasulullah. Bagai mana mereka begitu cemerlang dan berjaya memperolehi kuasa politik sehingga menakluki sepertiga dunia. Yang pertama ialah dakwah. Segala usaha yang dilakukan para sahabat adalah berfokuskan kepada  dakwah iaitu usaha menyebarkan rahmat islam ke seluruh dunia, bukan kuasa politik yang menjadi tujuan utama namun Allah tetap mengurniakan kuasa  politik untuk mereka. Apa lagi kalau berfikiran : hanya untuk mendapat kuasa politik di Malaysia sahaja demi menjaga kepentingan umat islam disini, itu bukan perjuangan islam namanya. Cita-cita kita ialah untuk mengajak manusia seluruh dunia dari zaman ini dan zaman akan datang untuk sama-sama mengesakan Allah dan sama-sama selamat dari azab neraka Allah, "Go Global, beyond time boundry". Dalam konteks individu kita sebagai seorang muslim turut bertanggungjawab menjalankan dakwah, ia adalah tugas setiap muslim, bukan hanya imam atau alim ulamak sahaja yang memikul tanggung jawab ini.

Apa itu dakwah?. Pengertian dakwah dari segi bahasa ialah berasal dari kata Arab seperti da’a, yad’u, da’watan yang membawa maksud menyeru, memanggil, mengajak, menjamu, memandu dan menjemput. Maksud dakwah dari segi istilah pula ialah mendorong manusia agar berbuat kebajikan dan petunjuk. Menyuruh mereka berbuat yang ma`ruf dan mencegah mereka daripada melakukan perbuatan mungkar, agar mereka mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Dalam erti kata yang lain pula, dakwah adalah mengajak umat manusia dengan hikmah dan kebijaksanaan untuk mengikuti petunjuk Allah dan Rasul-Nya. Sebagai individu yang lemah dari segi ilmu dan dana adakah kita mampu bergerak dari rumah kerumah mengajak orang yang masih belum islam untuk sama-sama bernaung dibawah satu-satunya agama yang diredhai Allah ini? Jadi kita memerlukan perancangan, pelan pembangunan jangka pendek dan jangka panjang.

Pelan Jangka Pendek
Untuk usaha jangka pendek kita boleh bermula dengan berdakwah terhadap diri sendiri dahulu. Tarbiah hati kita sendiri  supaya berubah kearah lebih positif. Kalau belum cukup solat 5 waktu, maka paksakan diri supaya mampu menunaikan solat 5 waktu. Kalau sekarang solat sendirian, usahakan supaya mampu berjemaah. Kalau sekarang sudah cukup solat 5 waktu maka cuba ditambah dengan solat malam. Kalau belum pandai baca Quran, mula belajar Quran sekarang. Kalau sebelum ini kurang baca Quran, usaha supaya dapat luangkan sebahagian masa untuk baca Quran serta terjemahannya, ya!! bermula sekarang! hari ini. Yang paling penting sekali dekatkan diri dengan masjid. Kunjungi masjid untuk berjemaah dan hadir dalam majlis-majlis ilmu. Masjid adalah sumber kekuatan dalaman umat islam. In sya Allah selepas beberapa ketika  berhempas pulas memaksa diri kita akan dikurniakan nikmat dalam solat, nikmat membaca Quran, rasa cinta kepada masjid maka semua perkara yang dipaksakan sebelum ini bukan lagi menjadi sesuatu yang berat malah bertukar menjadi nikmat yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata, bermulalah istiqamah. Sekarang kita sudah bersedia untuk mengembangkan lagi usaha dakwah ke skop yang lebih luas.

Pelan jangka panjang
Mari kita tetapkan jangkamasa untuk melihat hasilnya sekitar 20 tahun akan datang. Seorang kanak-kanak yang berusia 7 tahun sekarang, akan menjadi insan dewasa 27 tahun.  Oleh itu dakwah seterusnya ialah kepada ahli keluarga terdekat. Seorang ayah dan ibu, dakwah kepada anak-anaknya, seoarang abang dakwah kepada adik-adiknya, setiap orang mengambil peranan berdakwah kepada orang dibawah tanggungjawab masing-masing.

Mulakan dari bayi lagi, dendangkan al quran sejak dalam buaian. Kalau sebelum ini kita bacakan kisah snow white sebelum anak anak tidur, apa kata kita mula bacakan terjemahan Quran pula. Tidak susah kan.

 Utamakan solat berjemaah dalam kalangan anak-anak kecil. Perbetulkan cara wudhuk, perbetulkan cara solat mereka. Jika ke masjid, bawa anak-anak sekali. Libatkan mereka dalam majlis-majlis ilmu. Mungkin kita anggap kanak-kanak tidak memahami isi pembelajaran kitab-kitab. Salah !!! bahkan mereka lebih mudah memahami perkara-perkara kompleks, otak mereka masih "fresh", kena ingat, ilmu itu milik Allah.  Jangan tunggu mereka sudah besar atau remaja baru mahu dipaksa ke masjid, itu sukar. Ajarkan ilmu Al Quran kepada anak-anak. Ajar sendiri kalau mampu. Seorang yang mempunyai ilmu Al-Quran dalam dada akan mempunyai pemikiran yang sangat jernih, pegangan yang teguh serta istiqamah dalam perjuangan.


 Inilah perjuangan islam, sebahagian dari politik islam. Sediakan generasi penerus dakwah yang mempunyai kekuatan dalaman. Kalau mereka terlibat dengan mana-mana parti politik sekalipun in sya Allah mereka mampu membawa islam sebagai agenda utama perjuangan.  Mungkin kita tiada lagi di dunia ini 20 tahun akan datang, namun zuriat yang ditinggalkan menjadi modal insan ( Pinjam istilah Tun Abdullah Ahmad Badawi) untuk meneruskan perjuangan menegakkan islam di bumi Allah ini. In sya Allah.


LANSKAP NEGARA ISLAM
Survival umat islam bukan bergantung kepada mana-mana tokoh. Pemimpin datang dan pergi, fitrahnya begitu. Jadi jangan bergantung harap kepada makhluk, berserahlah kepada Allah. Setiap individu islam harus jalankan tanggung jawab masing-masing untuk mewujudkan lanskap negara islam, walaupun tidak diumum sebagai negara islam. Ciri-ciri negara islam ialah seperti mana kota makkah dan madinah sekarang. Semua orang menunggu- nunggu waktu solat. Amalan sunnat dan sunnah hidup. Majlis ilmu belajar dan mengajar hidup di masjid.

Jaga agama, setiap individu harus amalkan agama. Itu tugas kita sebenarnya. Selebihnya serah kepada Allah.

Hudud?,,, sekali lagi, ini pendapat peribadi pakcik, sebagai pemastautin di negeri yang diperintah oleh parti yang berlatar belakangkan islam.  bukan untuk menolak hudud bahkan pakcik turut menyokong pengkanunan hudud.
Bagi pakcik " hudud bukanlah perjuangan utama yang patut didahulukan". Berdasarkan sirah dakwah rasulullah, perjuangan yang didahulukan baginda ialah isu tauhid. Ini masalah Iman. Baginda berusaha keras menanam keyakinan terhadap keesaan Allah. Memastikan manusia mempunyai agama yang benar dahulu, satu satunya agama yang diredhai Allah ialah Islam. Sekiranya mendapat kuasa politik, berusahalah untuk menyuburkan ruh islam dalam hati umat islam. Hidupkan majlis ilmu di semua masjid, bukan sekadar ditempat-tempat tertentu berdekatan sekitar pusat pemerintahan sahaja. Memang sudah ada pusat pengajian pondok yang menghidupkan majlis ilmu secara istiqamah, mereka bergerak sendiri atas dasar tanggungjawab terhadap agama. Ini akan jadi lebih baik jika mendapat sokongan padu dari pemerintah. Sudah ada, tapi belum cukup. Tidak pernah ada promosi pengajian kitab di corong radio tempatan, majlis ilmu berkala tidak diwarwarkan secara meluas contohnya dengan menggantung kain rentang,  bunting atau poster. Ini yang belum dibuat.
Yang didahulukan ialah banner, bunting dan poster ceramah politik oleh parti yang memperjuangkan islam dan banner majlis ilmu bersama ustaz selebriti tersohor yang datang sekali sekala. Adakah dengan usaha sedemikian kita layak mendakwa bahawa akulah pejuang islam yang tulin?
Setelah berjaya selesaikan masalah Iman maka masalah amal menjadi senang. Solat , puasa, zakat, haji,  adalah amal ,  muamalat secara islam adalah amal, hudud juga amal, iaitu satu bentuk perundangan yang sempurna diamalkan oleh orang-orang beriman.
Sekali lagi merujuk sirah perlaksanaan hukum hudud dizaman rasulullah, hukuman terhadap penzina dilaksanakan setelah pelaku zina itu sendiri datang mengaku kepada rasulullah dan minta supaya dihukum. Ini ciri ummah yang beriman total. Ummah yang mendapat tarbiah sempurna dari usaha rasulullah. Mereka yakin bahawa dosa mereka hanya dapat dibersihkan dengan menjalani hukuman tuhan. Mereka redha. Oleh itu hudud bukanlah untuk mengugut manusia, tetapi untuk membuktikan keimanan manusia terhadap Allah SWT, walaupun dia seorang pendosa sekalipun.

Akhir sekali, jangan kita menyangka bahawa segala kekusutan politik, ekonomi dan hubungan antara kaum yang sedang berlaku ini diluar pengetahuan Allah. Yakinlah Allah telah rancang segalanya. Tugas kita hanyalah beribadah dan berusaha dengan jalan yang tidak menyalahi peraturan Allah.

Wallahu a'lam.










Tuesday, August 11, 2015

latihan komando 2009

saja nak simpan gambar
 









 

koleksi gambar

maaf,,, posting kali ini tiada kaitan dengan sesiapa, Pakcik cuma mahu simpan gambar-gambar ini di sini