Followers

Tuesday, August 11, 2015

latihan komando 2009

saja nak simpan gambar
 









 

koleksi gambar

maaf,,, posting kali ini tiada kaitan dengan sesiapa, Pakcik cuma mahu simpan gambar-gambar ini di sini



 

 

Sunday, April 19, 2015

Latih tubi

Gambar aje ya,,, I pone Cg rosak, sukar untuk tulis panjang-panjang






Latihan lukisan perekaan

Hasilkan lukisan rekaan seramik bersumber idea kan imej buah peria. 





Agak malas menulis sekarang, korang tengok gambar je lah.




Wednesday, February 25, 2015

Mencipta logo

Aktiviti: Mencipta logo
Kaedah : Murid diberi gambar ikan untuk dilukis sebagai  subject matter. Kemudian mereka dikehendaki mencipta logo representasi dengan mengubah suai imej .


Contoh lakaran sumber idea dan lakaran kenit

Contoh rekaan akhir


Sunday, November 9, 2014

Catan tahun 1980an

Minggu lepas pakcik sekeluarga berkunjung kerumah Ayah Chik di Kuala Besut, terengganu. Disana pakcik terpandang sebuah catan yang mampu mencetus imbauan silam. Tercatat tahun 84 disebelah tanda tangan.
Ini gambarnya:

                 Klik untuk besarkan 

Diusia kanak-kanak dulu sekitar tahun 80an pakcik amat tertarik dengan catan tempatan yang dipamer sekitar kaki lima bandar Kota Bharu. Kalau sekarang karya sebegini dianggap tidak bernilai, terlalu naif, lebih naif dari "naive Art". Pelukisnya pula tidak mendapat pendidikan formal dari mana-mana institusi. Begitulah pandangan popular, namun tidak bagi pakcik. Kenapa?

Haaa,,,,, tunggu ya, nanti pakcik jawab. Sekarang kena berhenti dulu, dah masuk Waktu Asar.

........ Sambung lagi. Kat mana tadi? Oh ya, pengkelasan karya. Pakcik menerima  karya ini , mengiktiraf Nilai seninya  sebaris dengan karya seni tampak sezaman denganya. Kenapa tidak?, mari kita lihat lebih lanjut. 

1. Karya diatas mempunyai bentuk Dan isi. Sama seperti karya Oleh seniman akademik.

2. Karya diatas turut mengaplikasi aspek formal yang sama seperti karya golongan akademik seni.

3. Karya turut mempunyai nilai sejarah.

4. Karya turut mempunyai Nilai komersil.


Satu lagi karya yang sama pakcik temui 
di Pasir Mas pada tahun 1999. Keseluruhannya hampir sama cuma imej kereta sahaja yang berbeza. Rujuk gambar dibawah.

Catan yang sama di temui di kampung Jakar, Pasir Mas.

Tanda tangan yang sama dalam kedua-dua Catan. 

Maklumat terbaru yang pakcik terima pelukis karya ini masih lagi aktif melukis dan menjual karyanya di plaza MARA pasir mas, Kelantan.

Ini membuktikan bahawa karya beliau mampu dipasarkan dan telah menyara hidup pelukis lebih 3 dekad. Ini sesuatu yang patut dibanggakan. Tiada masalah dengan karya akademik mahupun non akademik, yang penting ialah berapa lama seniman itu istiqamah berkarya. Pelukis pastinya akan meninggalkan karya mereka sekiranya ia tidak menjana apa-apa penghasilan. 

Apresiasi dalam konteks sejarah seni
Jika dilihat Dari sudut sejarah, karya ini memaparkan subjek popular pada masa itu. Jambatan sultan yahya yang meretangi sungai Kelantan merupakan satu seni bina terunggul di Kota bharu pada era tersebut. Pembinaan jambatan ini memberi impak besar kepada kemajuan negeri kelantan. Apa tidaknya, kalau sebelum itu penduduk Kota bharu yang mahu berurusan di Pasir Mas, Tanah Merah atau Rantau panjang terpaksa menyeberang sungai menggunakan perkhidmatan bot penambang di tambatan diraja.
Imej jambatan dijadikan subjek dalam catan untuk menyatakan ekspresi kagum terhadap seni bina tersebut. 
Dari sudut tingkah laku sosial karya ini merakamkan trend masyarakat setempat pada era tersebut. Kereta merupakan salah satu barang mewah pada masa itu. Oleh itu pemilik kereta cenderung untuk mengupah pelukis mengabadikan potret kereta yang dibeli dalam bentuk catan. Pemilik kereta sangat teruja bila imej kereta mereka digabungkan dengan imej seni bina yang mengagumkan.







Sunday, November 2, 2014

TEST PRINT BUKU

BUKU ULANG KAJI SENI VISUAL EDISI TEST PRINT
Buku ulangkaji ini dipersembahkan dalam bentuk SMS, WHATSAPP, WECHAT, TELEGRAM dan sebagainya. Format yang senang dicerna oleh pelajar. 100 muka surat, Menggunakan kaedah inkuiri. Sesuai untuk ulangkaji "Last Minute". Sesiapa berminat SMS 013 9804032. Lima hinggit je.

Contoh beberapa muka surat secara rawak:









Wednesday, October 29, 2014

Karya terbaru Azian Hasyim @ Mokyae

                  Yang berselimut #1-6
               Azian Hasyim , 2014

Bismillahirrahmanirrahim.
Sebelum mengulas lanjut elok kita berkenalan dahulu dengan pengkarya "Yang berselimut".

Azian Hasyim 
Beliau merupakan seorang seniman kelahiran UiTM Shah Alam. Berasal dari kota Bharu, sangat komited serta konsisten berkarya sejak tahun 90an hingga sekarang. Aktif menyertai pameran dan sering memenangi      pertandingan yang dianjurkan oleh pelbagai agensi. 

Bentuk karya (form)
Agak bimbang juga hati untuk menulis mengenai karya terbaru En Azian Hasyim. Bimbang kerana bentuk karya ini agak berlainan dari yang biasa beliau persembahkan. Kalau sebelum ini saya mengkategorikan beliau sebagai "pop Artist", sekarang tidak lagi. Seperti biasa saya akan cuba menulis apresiasi dengan bahasa yang mudah difahami.

Karya "yang berselimut" merupakan satu titik perubahan gaya serta aliran karya seni Azian Hashim. Beliau mula menolak imej-imej realistik digantikan dengan khat Arabik yang tampil secara ekspresif. Seni khat tidak ditulis dengan cara biasa menggunakan pen kaligrafi dan dakwat, sebaliknya pelukis selesa menggunakan media arang (drawing charcoal). Tulisannya tidak mematuhi mana-mana disiplin khat samada kufi atau tuluth menjadikan karya ini unik dalam gayanya tersendiri. 
Pelukis menggabungkan unsur rupa, garisan serta jalinan. Rupa  huruf di bahagian hadapan diselang dengan rupa geomertik pada latar belakang bemberikan sedikit ciri formal seni Islam pada karya.  Garisan serta jalinan yang pelbagai di celah-celah huruf menjadikan karya ini sarat dengan bahasa visual yang harus diteroka. Kesatuan unsur serta prinsip seni dalam karya telah menarik visual untuk terus menyoroti keseluruhan komposisinya. Ternyata Azian sebenarnya memaparkan ayat Al-Quran dari surah ke 73, Al Muzammil, ayat 1 hingga 6. Nampaknya penulisan ini akan menjadi semakin mencabar.

Isi (content)
Untuk mendalami makna karya pelukis telah berjaya memaksa penulis membuka kitab suci Al-Quran untuk melihat terjemahannya. Saya tidak akan mentafsir surah ini kerana tidak mempunyai kepakaran dalam bidang tersebut namun tidak salah sekiranya merumus maksud ayat secara lafziyah.
Jadi rumusan maksud dari ayat 1 hingga 6, surah Al Muzammil ialah galakan serta penekanan akan pentingnya bangun pada sebahagian malam untuk beribadah kepada Allah dengan  bertahajjud dan membaca Al-quran secara bertajwid.

Seni merupakan reflek kepada kehidupan harian dan aliran pemikiran seseorang seniman. Perubahan gaya dalam mengamalkan seni mungkin seiring dengan pengalaman yang dilalui serta amalan harian pelukis. 

Sebagai seorang muslim,  segala tindakan dan amalan mestilah bersandar kepada Al Quran dan hadis. Seorang seniman juga tidak terlepas dari kemestian ini. Melalui karya ini pelukis cuba melaksanakan tanggung jawab dakwah dalam konteks ahli seni tampak.

Karya "Yang berselimut" mungkin merupakan satu perkongsian pengalaman rasa oleh pelukis. Ya, rasa. Rasa cinta, rasa manisnya amal, rasa indahnya ilmu,  rasa ketuhanan( merasai kewujudan tuhan ), atau sekurang-kurangnya rasa estetik.

Subhanallah,,,,, nampaknya penulisan kali ini menjadi agak formal. Stop kejap, nanti Akan sambung balik dengan mod yang lebih santai......
3:36 pm

Alhamdulillah........
 Sambung lagi 10:11 am
Anak-anak STPM bertanya, "Mana penilaiannya cikgu?. Maksudnya, mereka mahu artikel ini ditutup sepertimana format yang selalu diajar dalam kelas. 
Baiklah yang seterusnya  ini untuk kalian. 

Pertimbangan Formaliame
Pelukis begitu mahir mengorganisasi unsur serta prinsip rekaan dengan media dan teknik yang sesuai. Karya  "yang berselimut" telah mencapai kesatuan dan harmoni, memenuhi ciri estetika seni halus. 

Pertimbangan ekspresivisme
Karya seni merupakan wadah kepada pelukis untuk meluahkan isi pemikiran mereka. Melalui karya ini Azian Hasyim telah meluahkan secara visual segala idea, hasrat, pemikiran dan rasa yang terpendam. 

Pertimbangan instrumentalisme
Lukisan ini berjaya sebagai alat yang menghubungkan pengkarya dengan penghayat. Turut menjadi wakil yang menghubungkan antara aspirasi seniman dengan apresiasi penghayat. 

Padei kat ni duluh...... WaAllahuaklam

Wednesday, October 1, 2014

Pameran seni cetakan tradisional

Seni cetakan merupakan satu kaedah menghasilkan imej yang sama berulang kali. Seni cetak tradisional ialah hasil cetakan yang dibuat menggunakan blok kayu, lino, dan kolagraf yang tergolong dalam cetakan timbulan. Kenapa pakcik tambah perkataan tradisional?,,,, haaaaa, sebab kaedah cetakan sekarang sudah terlalu maju. Penciptaan mesin cetak moden menghasilkan imej cetakan yang sangat bermutu namun nilai seninya tidak diukur dari sudut teknik penghasilan. Mesin cetakan moden boleh juga menghasilkan imej cetakan sebagai karya seni namun penilaiannya hanya dari sudut komposisi dan reka letaknya sahaja, sementara hasil seni cetakan tradisional keseniannya bermula dari teknik penghasilan, pengolahan bahan, seterusnya hasil cetakannya. Untuk menghasilkan imej cetakan tradisional pengkarya perlu mahir dalam seni ukir, mahir memanipulasi bahan serta perlu melakukan setiap langkah secara manual dan mematuhi segala disiplin seni cetak. Nah disinilah letaknya nilai estetik pada hasil cetakan tradisional.

Pameran kali ini dianjurkan untuk memenuhi kriteria persembahan dan peragaan dalam  penilaian Seni Visual di sekolah Pakcik. Murid-murid mengambil masa selama 3 bulan untuk menyiapkan segala keperluan mengikut kehendak soalan. Mereka menghasilkan satu penulisan cadangan pengkaryaan, Satu siri lukisan sumber idea/ perkembangan ide dan satu karya cetakan yang mempunyai 10 edisi. Rasanya Pakcik tak perlu tulis panjang lebar, korang bukan suka baca pun. Biar foto bercerita.

 
Montaj Pameran
 
 
Tuan Pengetua menyaksikan pameran setelah merasmikannya
 

 
Terima kasih kerana sudi
 hadir, tetamu dari SMK Bachok
 

Antara pengunjung yang turut menyerikan majlis
 

Mr Tuff turut hadir
 


Antara peserta pameran

 
Hasil cetakan yang dipamer
 
 

Cikgu Mie
 

Blok cetakan turut dipamer
 

"Bagai Kucing Takutkan Lidi"
 

Proses menggantung karya

Sesi Bergambar bersama karya
 
 
 
Karya cetakan oleh guru turut di pamer
 
 

Apresiasi Individu
 
 

Sedikit persegaran
 
 

Lukisan Cikgu Mie