Followers

Sunday, November 2, 2014

TEST PRINT BUKU

BUKU ULANG KAJI SENI VISUAL EDISI TEST PRINT
Buku ulangkaji ini dipersembahkan dalam bentuk SMS, WHATSAPP, WECHAT, TELEGRAM dan sebagainya. Format yang senang dicerna oleh pelajar. 100 muka surat, Menggunakan kaedah inkuiri. Sesuai untuk ulangkaji "Last Minute". Dapatkan naskah tewst print dengan harga RM5. Stok terhad  Siapa cepat dia dapat. SMS 013 9804032.

Contoh beberapa muka surat secara rawak:









Wednesday, October 29, 2014

Karya terbaru Azian Hasyim @ Mokyae

                  Yang berselimut #1-6
               Azian Hasyim , 2014

Bismillahirrahmanirrahim.
Sebelum mengulas lanjut elok kita berkenalan dahulu dengan pengkarya "Yang berselimut".

Azian Hasyim 
Beliau merupakan seorang seniman kelahiran UiTM Shah Alam. Berasal dari kota Bharu, sangat komited serta konsisten berkarya sejak tahun 90an hingga sekarang. Aktif menyertai pameran dan sering memenangi      pertandingan yang dianjurkan oleh pelbagai agensi. 

Bentuk karya (form)
Agak bimbang juga hati untuk menulis mengenai karya terbaru En Azian Hasyim. Bimbang kerana bentuk karya ini agak berlainan dari yang biasa beliau persembahkan. Kalau sebelum ini saya mengkategorikan beliau sebagai "pop Artist", sekarang tidak lagi. Seperti biasa saya akan cuba menulis apresiasi dengan bahasa yang mudah difahami.

Karya "yang berselimut" merupakan satu titik perubahan gaya serta aliran karya seni Azian Hashim. Beliau mula menolak imej-imej realistik digantikan dengan khat Arabik yang tampil secara ekspresif. Seni khat tidak ditulis dengan cara biasa menggunakan pen kaligrafi dan dakwat, sebaliknya pelukis selesa menggunakan media arang (drawing charcoal). Tulisannya tidak mematuhi mana-mana disiplin khat samada kufi atau tuluth menjadikan karya ini unik dalam gayanya tersendiri. 
Pelukis menggabungkan unsur rupa, garisan serta jalinan. Rupa  huruf di bahagian hadapan diselang dengan rupa geomertik pada latar belakang bemberikan sedikit ciri formal seni Islam pada karya.  Garisan serta jalinan yang pelbagai di celah-celah huruf menjadikan karya ini sarat dengan bahasa visual yang harus diteroka. Kesatuan unsur serta prinsip seni dalam karya telah menarik visual untuk terus menyoroti keseluruhan komposisinya. Ternyata Azian sebenarnya memaparkan ayat Al-Quran dari surah ke 73, Al Muzammil, ayat 1 hingga 6. Nampaknya penulisan ini akan menjadi semakin mencabar.

Isi (content)
Untuk mendalami makna karya pelukis telah berjaya memaksa penulis membuka kitab suci Al-Quran untuk melihat terjemahannya. Saya tidak akan mentafsir surah ini kerana tidak mempunyai kepakaran dalam bidang tersebut namun tidak salah sekiranya merumus maksud ayat secara lafziyah.
Jadi rumusan maksud dari ayat 1 hingga 6, surah Al Muzammil ialah galakan serta penekanan akan pentingnya bangun pada sebahagian malam untuk beribadah kepada Allah dengan  bertahajjud dan membaca Al-quran secara bertajwid.

Seni merupakan reflek kepada kehidupan harian dan aliran pemikiran seseorang seniman. Perubahan gaya dalam mengamalkan seni mungkin seiring dengan pengalaman yang dilalui serta amalan harian pelukis. 

Sebagai seorang muslim,  segala tindakan dan amalan mestilah bersandar kepada Al Quran dan hadis. Seorang seniman juga tidak terlepas dari kemestian ini. Melalui karya ini pelukis cuba melaksanakan tanggung jawab dakwah dalam konteks ahli seni tampak.

Karya "Yang berselimut" mungkin merupakan satu perkongsian pengalaman rasa oleh pelukis. Ya, rasa. Rasa cinta, rasa manisnya amal, rasa indahnya ilmu,  rasa ketuhanan( merasai kewujudan tuhan ), atau sekurang-kurangnya rasa estetik.

Subhanallah,,,,, nampaknya penulisan kali ini menjadi agak formal. Stop kejap, nanti Akan sambung balik dengan mod yang lebih santai......
3:36 pm

Alhamdulillah........
 Sambung lagi 10:11 am
Anak-anak STPM bertanya, "Mana penilaiannya cikgu?. Maksudnya, mereka mahu artikel ini ditutup sepertimana format yang selalu diajar dalam kelas. 
Baiklah yang seterusnya  ini untuk kalian. 

Pertimbangan Formaliame
Pelukis begitu mahir mengorganisasi unsur serta prinsip rekaan dengan media dan teknik yang sesuai. Karya  "yang berselimut" telah mencapai kesatuan dan harmoni, memenuhi ciri estetika seni halus. 

Pertimbangan ekspresivisme
Karya seni merupakan wadah kepada pelukis untuk meluahkan isi pemikiran mereka. Melalui karya ini Azian Hasyim telah meluahkan secara visual segala idea, hasrat, pemikiran dan rasa yang terpendam. 

Pertimbangan instrumentalisme
Lukisan ini berjaya sebagai alat yang menghubungkan pengkarya dengan penghayat. Turut menjadi wakil yang menghubungkan antara aspirasi seniman dengan apresiasi penghayat. 

Padei kat ni duluh...... WaAllahuaklam

Wednesday, October 1, 2014

Pameran seni cetakan tradisional

Seni cetakan merupakan satu kaedah menghasilkan imej yang sama berulang kali. Seni cetak tradisional ialah hasil cetakan yang dibuat menggunakan blok kayu, lino, dan kolagraf yang tergolong dalam cetakan timbulan. Kenapa pakcik tambah perkataan tradisional?,,,, haaaaa, sebab kaedah cetakan sekarang sudah terlalu maju. Penciptaan mesin cetak moden menghasilkan imej cetakan yang sangat bermutu namun nilai seninya tidak diukur dari sudut teknik penghasilan. Mesin cetakan moden boleh juga menghasilkan imej cetakan sebagai karya seni namun penilaiannya hanya dari sudut komposisi dan reka letaknya sahaja, sementara hasil seni cetakan tradisional keseniannya bermula dari teknik penghasilan, pengolahan bahan, seterusnya hasil cetakannya. Untuk menghasilkan imej cetakan tradisional pengkarya perlu mahir dalam seni ukir, mahir memanipulasi bahan serta perlu melakukan setiap langkah secara manual dan mematuhi segala disiplin seni cetak. Nah disinilah letaknya nilai estetik pada hasil cetakan tradisional.

Pameran kali ini dianjurkan untuk memenuhi kriteria persembahan dan peragaan dalam  penilaian Seni Visual di sekolah Pakcik. Murid-murid mengambil masa selama 3 bulan untuk menyiapkan segala keperluan mengikut kehendak soalan. Mereka menghasilkan satu penulisan cadangan pengkaryaan, Satu siri lukisan sumber idea/ perkembangan ide dan satu karya cetakan yang mempunyai 10 edisi. Rasanya Pakcik tak perlu tulis panjang lebar, korang bukan suka baca pun. Biar foto bercerita.

 
Montaj Pameran
 
 
Tuan Pengetua menyaksikan pameran setelah merasmikannya
 

 
Terima kasih kerana sudi
 hadir, tetamu dari SMK Bachok
 

Antara pengunjung yang turut menyerikan majlis
 

Mr Tuff turut hadir
 


Antara peserta pameran

 
Hasil cetakan yang dipamer
 
 

Cikgu Mie
 

Blok cetakan turut dipamer
 

"Bagai Kucing Takutkan Lidi"
 

Proses menggantung karya

Sesi Bergambar bersama karya
 
 
 
Karya cetakan oleh guru turut di pamer
 
 

Apresiasi Individu
 
 

Sedikit persegaran
 
 

Lukisan Cikgu Mie
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 




Wednesday, August 20, 2014

Tuesday, August 19, 2014

Untuk perhatian Oh Ajeejah

pilih mana satu untuk saya cetak. Kalau nak repair pun boleh. Klik pada gambar untuk enlarge


Saturday, June 14, 2014

Cetakan lino : Langkah demi langkah



Entri kali ini untuk memenuhi permintaan rakan-rakan dan murid. Lama betul pakcik tak menulis, almaklumlah cuti sekolah, sibuk dengan kenduri sana-sini.  Ramai yang bertanya tentang langkah-langkah untuk menghasilkan seni cetakan timbul. Jadi pakcik terpanggil untuk mewakafkan sekelumit  ilmu berdasar sedikit pengetahuan dan pengalaman menghasilkan cetakan semasa berguru dengan sifu Ponirin Amin. 


Seni cetakan timbulan merupakan kaedah cetakan tradisional paling tua, dianggarkan bermula sejak lebih 5000 tahun lampau. Seni cetakan awal ditemui di China, muncul pada abad ke 7 masihi, mereka gunakan blok kayu untuk hasilkan cetakan kitab keagamaan dan yang paling tua ditemui dalam piramid . 

Cetakan timbul boleh dibuat menggunakan blok kayu, blok lino atau kolagraf. Di Maalaysia teknik cetakan digunakan dalam penghasilan batik tradisional iaitu batik cap, menggunakan blok kayu dan logam . Tujuan kita mencetak ialah untuk mendapatkan imej yang sama berulang kali. Diringkaskan cerita mari kita bincangkan proses catakan langkah demi langkah.




Langkah 1 :  Menyediakan alat serta bahan


Bahan utama ialah kepingan lino dan dakwat cetakan. Kepingan lino ada bermacam kualiti, yang paling bagus adalah kepingan lino buatan German dijual dengan harga sekitar RM35 sekeping yang berukuran 1X1 kaki. Ada kepingan lino buatan China yang dijual dengan harga lebih murah iaitu sekitar RM 11 hingg RM 15 untuk saiz yang sama. Dakwat cetakan pula dijual dalam bentuk tiub kecil (RM 6.50), bekas ½ kilo (RM30) dan Tin 1 kg (RM55).
   Kedua-dua bahan ini agak sukar didapati disini, selalunya pakcik oder dari Kak Tie Ketereh, nah  ini no hp beliau 0179603324. Kebanyakan rakan guru telahpun mengenali dia.  Ehh!! iklan percuma lah pulak. 

Peralatan lain yang diperlukan ialah pisau ukir, roller, pisau palit, kepingan kaca, registration block, turpentine dan pastinya….. kertas. 


Ini Dakwat cetak
Ini kepingan Lino


Langkah 2 : Menyediakan imej negatif
 
Untuk menghasilkan seni  sudah pasti memerlukan imej. Dalam konteks cetakan kita akan menyediakan imej secara terbalik, contohnya sekiranya kita ingin memasukkan teks sebagai imej cetakan maka kita perlu sediakan design dengan tulisan terbalik. Rujuk gambar dibawah  untuk lebih jelas. Pakcik memilih gambar tikus dan labu untuk demonstrasi kali ini. Buat beberapa cadangan komposisi dan pilih satu yang paling berkenan dihati (atau paling senang dibuat).

Cadangan rekaan yg mengandungi teks

Ini imej yang dipilih 

Langlah 3 : Memindahkan imej keatas blok / kepingan lino

            Bagi mereka yang  sudahdah pro, boleh terus ukir imej pada kepingan lino. Tapi itu tentunya sukar, pakcik pun tak pernah buat macam tu.
Pilihan kedua ialah menampal design tersebut diatas kepingan lino dan ukir mengikut imejnya. Ini pun masalah juga, kalau satu warna memang boleh, tapi untuk cetakan berwarna-warni cara ini tidak sesuai, malah proses mengukir keluar imej juga menjadi sukar kerana lapisan kertas atas permukaan lino akan koyak rabak semasa proses mengukir.
Jadi pakcik cadangkan pilihan terakhir iaitu lukis imej negative atas permukaan lino menggunakan pen marker berdakwat kekal. Kenapa dakwat kekal?? ,,,,,,supaya imej pada blok tidak tertanggal semasa proses mencetak berulang kali. Terpulang samada mahu lukis secara freehand atau trace dengan kertas karbon. 

Ini imej yang dilukis dengan marker pen diatas kepingan lino. Mungkin ada yang bertanya kenapa kepingan lino pakcik berwarna hijau. Sebenarnya ini eksperimen, pakcik guna cutting matt..... alaaah benda yang orang buat lapik untuk memotong kertas tu. Tauke Art Jaya Machang yang minta pakcik cuba bahan ini... Iklan percuma lagi. Cutting matt boleh digunakan cuma mungkin lebih baik kepingan lino.Dan gambar diatas sebenarnya yang telah siap diukir lapisan pertama, yang belum diukir pakcik terlupa snap. Korang guna imaginasi sendiri lah.

Langkah 4 : Menngukir  keluar imej

            Proses mengukir imej dilakukan menggunakan pisau ukir. Ukir keluar mengikut urutan warna yang dirancang. Warna cerah akan dicetak lebih dahulu jadi bahagian tersebut diukir keluar dahulu, diikuti warna yang semakin gelap dan diakhiri dengan warna paling gelap atau hitam. 


 Nah!!! Ukior! Ukior!!

Langkah 5 : Menyediakan registration block

            Registration block adalah tempat untuk kita letakkan blok cetakan untuk proses cetak keatas kertas. Kegunaannya ialah supaya imej tidak lari bila dicetak  kali kedua dan seterusnya. Dua paku dibahagaian atas akan memastikan kertas berada ditempat yang sama apabila dicetak. Rujuk gambar supaya lebih jelas.


Potong mountingboard dan tampal atas plywood atau mountingboard besar, 
buat sarang ikut saiz kepingan lino


Langkah 6 : Menyediakan dakwat

            Dakwat cetak dilepa diatas permukaan kaca menggunakan pisau palit sehingga lembut dan tidak berketul. Gelek dengan roller sehingga rata dan nipis, kemudian gelekkan roller keatas blok lino untuk meratakan dakwat cetak. Sedia untuk mencetak.



Langkah 7 : Proses mencetak

            Letakkan kepingan lino dalam registration block dengan berhati-hati. Letakkan kertas pada lubang paku, dan lepas kan kertas supaya terhampar diatas kepingan lino. Gosok dengan sudu atau sudip kayu, tapi Pakcik lebih selesa guna upih pinang untuk menggosok cetakan. Setelah diyakini dakwat telah melekat barulah kertas diangkat dengan cermat. Keringkan ditempat teduh selama 1 hingga 3 hari atau sehingga dakwat kering.

 

 


 Imej yang siap dicetak warna pertama


Langkah 8 : Membersihkan dakwat

            Bersihkan dakwat pada permukaan kaca, roller, kepingan lino  dan pisau palit menggunakan turpentine. Lapkan dengan kertas surat khabar dan kain sehingga semua kesan dakwat hilang. Sedia untuk proses mengukir untuk cetakan warna kedua. Rasanya langkah ini tak perlu gambar.
 

Langkah 9 : Proses mengukir untuk cetakan  warna kedua

            Ukir keluar semua bahagian yang akan dibiarkan dengan warna kuning dari cetakan pertama. Lihat gambar untuk lebih jelas.


Setelah diukir keluar kali kedua : tinggal bahagian yang akan dicetak hitam sahaja


Langkah 10 : Ulang cetak dengan warna kedua

            Untuk cetakan kali ini, pakcik Cuma menggunakan dua warna, jadi warna kedua ialah warna hitam. Lihat gambar langkah-demi langkah.

Gelek dakwat


Roll pada blok, letak dalam registration block

Letak kertas yang telah dicetak warna pertama

Gosok dengan upih

Angkat balik kertas

Sidai ditempat teduh

Sudah masuk Asar...... nanti pakcik sambung kemudian


9:27 pm,, ok sambung lagi. Proses mencetak diatas mengambil masa selama 5 hari. Walaupun cuma dua warna, prosesnya tetap makan masa terutamanya proses menjana idea, mengukir, mencetak dan pengeringan dakwat sangat perlahan.


Sekitar bengkel cetakan di SMK Kubang Kerian
Ops..... Stop dulu nanti sambung

7:46am..... Sambung lagi. Pakcik kagum dengan cikgu dan pelajar SMK KK kerana mereka begitu komited dalam belajar. Pn Mas ratna menganjurkan bengkel cetakan semasa cuti sekolah. Pelajar dijemput melalui fb sahaja dan semua hadir.