Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Alhamdulillah, dipanjatkan rasa syukur tidak terhingga kehadrat Ilahi kerana
memberikan kesempatan untuk kita terus memikul amanah ditahun baharu 2020.
Dengan izin Allah Blog Seni tampak akan terus komited menyiarkan artikel
berkaitan perkembangan seni visual terkini. Semoga bermanafaat sebagai rujukan
penuntut- penuntut seni visual dan semua yang sudi berkunjung ke laman ini.
Kali ini Blog Seni Tampak amat bertuah kerana diberi penghormatan oleh
pelukis sendiri untuk menulis apresiasi beberapa karya terbaharu beliau.
Sebagai pembuka tahun, kami persembahkan karya terbaharu En Azian Hasyim. Bagi
pengunjung baru mungkin belum mengenali siapakah Azian Hasyim, maka sekali lagi
saya perkenalkan secara ringkas. Beliau merupakan seoarang pelukis keluaran
UiTM Shah Alam 1993-1996, seorang guru yang bergiat aktif secara istiqomah
berkarya dan menyertai pameran sejak mula bergelar graduan hingga sekarang.
Sepanjang penglibatan, beliau banyak memenagi pelbagai pertandingan yang
dianjurkan oleh agensi-agensi awam dan
korporat.
HONEY
144CM
X 140 CM
Media
Campuran
2019
Koleksi
: En Zulfikri Yahya
Karya beliau berjudul “HONEY” yang
disiapkan dalam tahun 2019 menggunakan media campuran diatas kanvas merupakan
koleksi peribadi En Zulfikri Yahya. Struktur asas sebuah karya seni ialah
berkenaan bentuk dan makna. Bentuk ialah setiap perlakuan yang terzahir diatas
permukaan kanvas sementara makna memerlukan penelitian terhadap aspek lain
dalam lingkungan karya itu sendiri. Kedua-dua komponen ini akan kita selusuri
seadanya. Penikmatan sesebuah karya seni dari perspektif audien biasanya lebih kepada bentuk karya. Diperingkat ini
mereka mula-mula sekali mencari imej apakah yang dipapar oleh pelukis. Karya
ini memang dipersembahkan secara abstrak, namun masih dapat dikenali imej
seolah kumpulan lebah berterbangan serta bunga-bungaan memenuhi setiap pelosok
ruang. Penggunaan skema warna analogous mewujudkan kesan harmoni, lembut dan
damai dari sudut visual. Kesan tersebut
dioptimumkan lagi dengan perulangan garisan, jalinan dan warna begitu teratur
walaupun pengkarya seorang ekspresionis tegar. Seluruh ruang telah digunakan
sebaik mungkin membawa pandangan khalayak untuk terus berlegar kesegenap inci
karya.
Peringkat seterusnya ialah
penikmatan dari sudut makna. Khalayak sebenarnya bebas untuk menginterpretasi
sendiri makna sesebuah karya. Kaedah asas untuk memahami karya ialah dengan
merujuk pada tajuknya. “HONEY” bermaksud madu. Bila dihubungkan dengan
imej-imej dalam karya kita akan lihat kesinambungan antara bentuk dan maknanya
semakin jelas. Meneliti lebih dalam lagi mungkin pelukis cuba mengekspresi rasa
terpesona terhadap penciptaan madu itu sendiri. Mengajak khalayak untuk
sama-sama berfikir dan merasa takjub dengan lebah yang begitu kecil saiznya mampu berkerja
keras mengumpul manisan dari bunga-bungaan yang bertebaran dimuka bumi untuk
dimanafaatkan oleh manusia. Namun ini semua hanya kemungkinan sahaja. Makna
yang sebenar masih tersimpan kemas pada pengkarya itu sendiri.
Pencinta seni tampak biasanya tidak akan merasa
betul-betul puas dengan memahami karya secara andaian. Pencinta seni
terutamanya pelajar harus dekat dengan karya seni. Lawati galeri-galeri yang
menempatkan karya seni, jumpa dengan seniman untuk membina pengetahuan. Maka
metode yang seterusnya ialah berhubung langsung dengan pengkarya, berdialog ,
diskusi untuk maklumat yang lebih jitu. Dalam pertemuan dengan En Azian Hasyim beliau
hanya memberi satu pernyataan yang ringkas iaitu:
An Nahl: 68.
Dan Tuhanmu
memberi ilham kepada lebah: Hendaklah engkau membuat sarang mu di gunung-
ganang dan pokok-pokok kayu, dan juga bangunan-bangunan yang didirikan oleh
manusia.
An Nahl: 69.
Kemudiannya
makanlah dari segala jenis bunga bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai),
serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya
kepada mu. (Dengan itu ) akan keluarlah dari dalam badanya minuman (madu) yang
berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai
penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan
kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.
Kalau begitu karya ini adalah adalah luahan pelukis
berdasarkan pengajian beliau terhadap ayat-ayat suci al Quran. Segala imej dikutip dari sana jadi maknanya juga perlu
dirujuk dari sana. Ayat- ayat diatas sudah begitu jelas, mudah difahami oleh
semua orang, tidak perlu sebarang ulasan, apa lagi dari penulis yang tidak
berautoriti dalam bidang tafsir.
Jadi saya akan
mengulas dari sudut yang lain. Penulisan selanjutnya mungkin akan menjadi “Too
religious”. Tunggu dulu, kenapa nak fobia dengan “religious”? “We are
religiously people”. Normal, tak ada apa yang pelik pun. Karya seni adalah
manifestasi diri pelukis yang mewakili pemikiran, idea, perasaan, sistem nilai
dan pegangan. Apa sahaja yang yang berkaitan dengan diri pelukis dan
lingkungannya akan mempengaruhi hasil seni mereka. Pada pandangan penulis Azian
Hasyim telah pun tiba ke satu titik dimana karya beliau tidak lagi berdiri
secara tunggal. Setiap karya mempunyai hubung kait antara satu sama lain.
Apresiasi perlu dilihat secara kolektif seolah naratif penceritaan yang
sentiasa bersambung.
Lihat sahaja karya beliau yang seterusnya ini,
berjudul MUNAJAT, disiapkan dalam tahun 2019 menggunakan media campuran. Merupakan koleksi peribadi
Datin Norbiha Abd Hamid.
MUNAJAT
144cm x 140cm
Media Campuran
Koleksi : Datin Norbiha Abd
Hamid
Sejujurnya inilah karya yang paling penulis gemari
dalam ketiga-tiga catan terbaharu Azian Hasyim. Sekali pandang sahaja sudah
mampu menjentik rasa teramat tenang. Itu lah tujuan seni itu sebenarnya.
Pengkarya begitu bijak bermain dengan unsur asas seni seperti warna, garisan,
jalinan, dan rupa.Variasi warna-warna lembut diatur dengan teliti, garisan dan
jalinan yang sentiasa berulang sama sekali tidak membosankan.
Karya MUNAJAT, menjadi lebih metafizik berbanding yang
sebelumnya. Pelukis cuba membawa khalayak terbuai sama dalam nikmat berhubung
dengan Sang Pencipta. Komposisi berlapis-lapis mungkin membawa maksud susunan
petala. Warna hijau serta imej seolah gunung-ganang dibahagian bawah catan
mewakili bumi seterusnya lapisan bahagian atas adalah langit. Satu tiang yang
tegak dari bawah keatas di tengah-tengah catan mungkin untuk menjelaskan satu
hubungan yang tidak pernah putus antara hamba dengan penciptanya, melalui
munajat manusia akan sedar akan hakikat itu. Bermunajat adalah satu bentuk
amalan dalam disiplin ilmu kesufian memerlukan pengamal bersunyi-sunyian dengan
tuhan dalam waktu tertentu bagi mencapai tahap-tahap kesedaran rasa
bertuhan.
Persoalan tema bukan lagi keutamaan dalam karya-karya
beliau. Azian mula mengambil tanggung jawab dakwah dengan bidang seni tampak
sebagai mediumnya. Ya, kenapa tidak? Seorang
muslim tidak boleh memisahkan agamanya mengikut bidang-bidang tertentu kerana
Islam adalah cara hidup. Kehidupan berseni juga tidak terpisah dari agama.
Karya-karya Azian amat jelas mampu mencetuskan pemikiran atau sekurang
kurangnya persoalan yang memaksa audien mengkaji.
Pernyataan pengkarya sendiri mengenai catan ini adalah
seperti berikut:
Hati menjadi tenang dengan mengingati
Allah..qasad hati menuju dan memohon kepada nya. Bina hubungan akrab dengan
Allah. Terbentuk rasa ingat mengingati, jiwa jadi tenang bila sentiasa bersama
Allah.
Frirman Allah : Al Baqarah 152:
Kerana
itu, ingatlah kamu kepada Ku, nescaya Aku ingat (pula) kepada mu dan
bersyukurlah kepada Ku dan janganlah kamu mengingkari (nikmat) Ku.
… “Aku di sisi mereka yang hancur
hatinya kerana mengingatiKu.” Janganlah kosongkan siang dan malam mu dari waktu
untuk bersunyi diri dengannya dan engkau berlazat-lazat dengan munajatnya.
Naratif bersambung lagi dengan karya terakhir buat
kali ini bertajuk UKHWAH, 2019, media
campuran. Karya ini merupakan koleksi En Azmi Che Alias (Bangkok, Thailand).
UKHWAH
144cm x 140cm
Media Campuran
Koleksi : En Azmi Che Alias
(Bangkok, Thailand)
Karya
Ukhwah sekali lagi memaparkan mod damai dengan permainan pelbgai warna biru yan
lembut di sulam dengan suhu panas dari warna merah, kuning dan jingga. Disini
pengkarya melampiaskan segala ekspresinya secara total tanpa memikirkan soal
imej. Seratus peratus abstrak. Sapuan berus kelihatan dinamik , bertenaga
seolah pelukis begitu menikmati proses pengkaryaannya.
Kalau HONEY memaparkan hubungan
antara manusia dengan alam, MUNAJAT berkisar tentang hubungan manusia dengan
tuhan, UKHWAH pula meraikan hubungan sesama manusia. Pelukis mempromosikan
hubungan silaturrahim yang begitu ditekankan dalam ajaran agama. Saling
berziarah, berkunjung, berjumpa mata kerana Allah, dijanjikan ganjaran pahala
yang besar. Ukhwah itu sendiri bermaksud ikatan hubungan, samada antara rakan
taulan, saudara mara, saudara seagama bahkan sesama seluruh manusia amnya.
Berikut adalah pernyataan pelukis
terhadap karya ini:
Sabda
Rasulullah SAW:
Barang siapa yang mengunjungi orang sakit atau
mengunjungi saudaranya kerana Allah, maka malaikat berseru “Berbahagialah kamu,
berbahagialah dengan perjalananmu dan kamu telah mendapat salah satu tempat di
syurga.” HR. At-Tirmidzi.
Antara
nikmat kurniaan Allah SWT kepada golongan mukmin yang beriman dan bertaqwa
padanya adalah merasai keindahan dalam perhubungan persaudaraan. Hubungan yang
terjalin hanya bermatlamatkan Allah SWT. Sesungguhnya amat manis dan indah,
ukhwah yang dilandaskan atas dasar rasa kasih sayang kerana Allah SWT.
Seni Islam Bukan Sebatas Arabes dan Khat
Setelah meneliti 3 karya terbaharu Azian hasyim serta merujuk
karya-karyanya yang lampau, jelas sekali bawa seni Islam itu tidak harus
dibataskan dalam lingkungan penghasilan seni yang memaparkan corak geometrik
Arabes serta seni tulisan khat sahaja. Bertepatan dengan fitrah Islam itu
sendiri yang sentiasa sesuai dengan semua zaman, semua tempat dan semua
keadaan. Walaupun pernyataan ini seolah agak kontra dengan pendapat popular sarjana seni, namu penulis tetap bersetuju bahawa pendapat popular itu juga benar.
Sekali pun
karya itu bersifat ekspresionisma yang agresif, selagi ia membawa mesej
kebenaran dan kedamaian maka boleh diterima sebagai seni Islam. Apabila
pemikiran Islamik di terjemah ke permukaan kanvas maka karya tersebut tetap
menyampaikan mesej-mesej kearah menarik manusia agar lebih mencintai Allah. Mengajak
manusia kearah mengesakan Allah adalah tugas mulia yang harus dipikul oleh
setiap yang beriman. Tidak perlu menjadi alim dahulu baru berdakwah.
Sebagai kesimpulan, karya-karya Azian Hasyim terbina
identitinya seiring dengan masa dan pengalaman beliau. Segala ekspresi yang
ditarikan dipermukaan kanvas adalah reflek dari pada pengalaman bergiat dalam
bidang seni tampak selama lebih 20 tahun. Seiring dengan proses mendalami agama
anutannya, mengenal pencipta, mujahadah dalam beramal, bermuamalah dengan “client”,
istiqamah atas jalannya. Maka pada tahun ini 2020 Masihi, penulis secara
peribadi percaya Azian Hasyim telah pun
mencapai tahap “Golden Ages”dalam konteks pengkaryaannya. Kanvas itu miliknya,
calitlah apa sahaja maka ia bukan lagi contengan yang sia-sia, ia dibuat dengan
beralaskan kajian dan pemikiran intelektual yang jitu.
Kepada pelajar-pelajar seni dan pencinta seni tampak amnya,
carilah beliau, menuntut lah dari beliau. Minta lihat “sketch book”nya, disitu
terkandung segala apa yang saya tulis diatas, bahkan lebih lagi. Semoga tulisan
ini meberi manafaat kepada semua. Sekian buat kali ini. Semoga Allah memberkati
kita semua, Amiin.
No comments:
Post a Comment