Followers

Thursday, September 3, 2009

ALAHAI SI WAYANG KULIT

Apakah nasib yang bakal berlaku kepada seni persembahan rakyat wayang kulit? Semasa zaman kanak-kanak saya sekitar tahun 70an hingga 80an muzik wayang kulit sering bergema memeriahkan kegelapan malam di ceruk-ceruk kampung. Sungguh indah bunyinya sehingga menarik minat saya untuk menjengah ke bangsal tempat persembahan. Dengan bayaran tiket 50 sen untuk kanak-kanak kami begitu asyik menikmati cerita-cerita kelakar, perang, sedih dan gembira persembahan dalang tersohor Dollah Baju Merah.
Sekarang, pada tahun 2009, Sebelum Ramadhan baru-baru ini saya sempat singgah di tempat orang mempersembahkan seni Wayang Kulit di Pasir Puteh. Tidak ramai penonton seperti dulu-dulu, mungkin kerana orang sekarang mempunyai bayak pilihan hiburan yang lain. tiket dijual dengan harga RM 1 sahaja untuk persembahan selama 2 jam. Sungguh mengharukan. Wayang Kulit perlukan inovasi. Apa yang akan mematikannya ialah apabila ia tidak lagi mampu menyara ekonomi para penggiatnya. Mereka akan meninggalkan kerjaya tersebut bila hasilnya tidak berbaloi. Ada Tok Dalang yang telah mula menghasilkan sketsa wayang kulit melalui seni animasi dan dijual dalam bentuk CD. Ini perkembangan yang bagus, tetapi watak dalam animasi tidak lagi sama seperti watak dalam persembahan asal.
Seni kepandaian tangan yang asal semakin di lupakan. Mungkin kumpulan Wayang Kulit patut berkerjasama dengan pihak hotel dan badan-badan korporat supaya seni ini terus bernafas. Penggiat wayang kulit boleh mempromosikan syarikat-syarikat korporat melalui cerita dalam persembahan mereka manakala syarikat korporat pula menyumbangkan penajaan. Tentu boleh, asalkan ada pengurusan yang cekap. Lagu Wayang Kulit dalam video dibawah mengembalikan ingatan semasa zaman kanak-kanak saya, sungguh asyik.


No comments:

Post a Comment