Followers

Thursday, February 10, 2011

SAMBUNGAN : MODEL P&P PSV TINGKATAN 1

Sambungan dari entri terdahulu................. Setelah kesemua enam murid melukis kuboid masing-masing di papan hijau;  guru memulakan sesi penilaian.
G : Terima kasih kepada semua murid yang telah memberi kerja sama. Baiklah, sekarang mari kita lihat yang manakah antara kesemua enam lukisan ini yang paling berjaya menghasilkan bentuk kuboid seperti kotak tisu. Kelas!! yang mana satu?

M : Tiada satu pun Cikgu!, semua tak jadi !! semuanya senget!! ( Ramai murid memberi respon)

G :  Baiklah murid-murid, sebenarnya 4 daripada enam lukisan telah pun berjaya menggambarkan bentuk kuboid manakala 2 lagi merupakan rupa segi empat. Tapi kuboid yang dihasilkan masih kurang kemas, senget, tidak tepat secara matematikal mahupun visual serta tidak merujuk pada kotak tisu yang Cikgu bawa.
      Kalau tadi, anda kata melukis kotak itu senang..... sekarang tiada satu pun yang jadi. Jadi melukis kotak itu senang atau susah?

M :  SUSAH Cikgu !!!!

G :  Susah?? Takkan melukis kotak pun susah?....... Baiklah murid-murid, disinilah letaknya kepentingan ilmu. Sesuatu yang kelihatan mudah akan menjadi susah bagi orang yang tidak berilmu. Sesuatu yang susah akan menjadi mudah bagi orang-orang yang berilmu.  Melukis kotak nampak senang, tapi kamu tidak mampu melukisnya dengan baik kerana......... Cikgu belum ajar kamu. Sekarang mari cikgu ajarkan kamu .

Guru menunjuk cara sambil diperhatikan oleh murid. Murid mula melukis bersama-sama dengan guru. Proses memperbetulkan lukisan kotak mengambil masa yang agak lama sehingga tamat waktu. Proses seterusnya akan disambung dalam unit pembelajaran akan datang.






No comments:

Post a Comment